«
  1. Anasayfa
  2. Haberler
  3. E-Defter Geçiş Hadleri Nelerdir?

E-Defter Geçiş Hadleri Nelerdir?

E-Defter Geçiş Hadleri Nelerdir?

E-Defter zorunluluğu, Türk Ticaret Kanunu ile Vergi Kanunu kapsamı gereğince defterde olması gereken belgelerin tamamının elektronik ortama geçişinin yapılarak ticari defterlerden olan “Yevmiye” ve “Envanter” defterlerinin elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilmesidir. Elektronik ortamda kağıt üzerindeki belgelerin tamamı aynı şekilde ve daha okunaklı ve analiz edilir bir şekilde yer almaktadır. Gerekli avantajları sayesinde bilanço usulüne göre defter tutan işletmelerin zorunda olmasalar bile tercih etmesi gereken bir sistemdir.

Gelir İdaresi Başkanlığı bazı sınırları aşan tüzel ve gerçek kişilikler için E-Defter uygulamaya geçiş şartları getirmiştir. Bu tacirler otel, konaklama, e-ticaret, gayrimenkul ve motorlu taşıt işleri ile uğraşan firmalara daha düşük ciro sınırları getirilmiş olsa da genel olarak 2022 yılında 3 Milyon TL brüt satış hasılatından daha fazla gelir sağlayan firmaların E-Deftere geçiş yapması zorunlu hale gelmiştir.

  • 2022 Yılında 3 Milyon TL brüt satış hasılatı bulunan mükellefler 2023 yılı 01.07.2023 tarihine kadar E-Fatura 01.01.2024 tarihine kadar E-Deftere geçişlerini tamamlamaları gerekmektedir.
  • Gayrimenkul ve motorlu taşıt işleri ile uğraşan firmalar 2020 ve 2021 brüt satış hasılatları 1 Milyon TL üzerinde ihtiva ediyorlar ise 01.07.2022 tarihinde E-Fatura 01.01.2023 tarihinde E-Defter uygulamalarına zorunlu geçiş yapmak zorundadırlar.
  • E-Ticaret faaliyetleri gösteren ticari işletmeler 2020 ve 2021 yılında 1 Milyon TL üzerinde brüt satış hasılatlarına haiz oldukları takdirde 01.07.2022 tarihinde E-Fatura 01.01.2023 tarihinde zorunlu E-Defter uygulamalarına geçiş yapmak zorundadırlar.
  • 2022 yılında E ticaret faaliyetleri ile iştigal eden ve 500 Bin TL üzerinde Brüt satış hasılatı sağlayan ticari işletmeler 01.07.2023 tarihine kadar E-Fatura 01.01.2024 Tarihine kadar E-Defter başvurularını tamamlamaları gerekmektedir.
  • Otel ve konaklama hizmeti veren işyerleri ise hiçbir ciro sınırlamasına tabi tutulmadan 01.07.2022 tarihinde E-Fatura 01.01.2023 tarihinde E-Defter uygulamalarına geçiş yapmak zorundaydılar.

E-Defter Uygulamasının Sağladığı Avantajlar Nelerdir?

E-Defter uygulaması dijital dönüşümün etkisini her alanda göstermektedir. Ayrıca, E-Defter üzerinden birçok alanda tasarruf edilmesi hedeflenmektedir. Şirketlerin işlemlerini ve kişisel bilgilerini güvende kalmasını sağlar. Dolayısıyla, E-Defter uygulamasının kullanıcılarına sağladığı avantajlar sırasıyla şu şekilde incelemek mümkündür.

  • Vergi Usul Kanunu gereğince işletmeler 5 yıl süre boyunca onaylı defterlerini saklamakla mükelleftir. Kağıt üzerinde yer alan bu defterlerin saklanması için zamana ve depolamaya ihtiyaç vardır. Fakat E-Defter uygulamasını kullanarak bütün belgelerinizi zaman ve yer sınırlaması olmadan güvenle saklama kolaylığı sunmaktadır.
  • E-Defter sistemi kullanıldığı zaman mürekkep ve kağıt gibi harcamalar olmayacaktır. Böylece defter tasdik gibi maliyetlerden kaçınılmış olarak aynı zamanda çevre atıkları engellenir.
  • Belgelerin onaylanma, basılma ve gönderilme süreçleri dijital ortam üzerinde gerçekleştirilir. Bu sayede, noter üzerinden yapılacak işlemlere ihtiyaç kalmaz ve iş verimliliği maksimum düzeyde gerçekleşir.
  • E-Defter uygulaması uluslararası alanda faaliyet gösteren firmalar için büyük kolaylık sağlamaktadır.
  • Zamandan tasarruf sağlar ve iş gücünden tasarruf etmeyi sağlar.
  • Manuel defter yükleme kolaylığı sağlayarak esnek entegrasyon imkanı sağlar.
  • E-Defter arşivleme ihtiyacını sağlayarak kayıtların saklanmasını sağlar.
  • Alt yapı ihtiyacını karşılar ve çevre korumasına yardımcı olur. Arşivlemenin oluşturduğu maliyetleri ortadan kaldırır.

E-Defter Başvurusu Nasıl Yapılır?

Öncelikli olarak dikkat edilmesi gereken nokta firmanın Mali Mührünün veya gerçek kişiliğin elektronik imzasını temin edip etmemesidir. Başvuruyu gerçekleştirmek için tamamlanması gereken ilk adım mali mühür veya e-imzanın teminidir. Mali mühür veya e-imza temin edildikten sonra GİB E-Defter sitesinde yer alan “E-Defter Başvuru” sekmesine tıklanarak gerekli java kurulumlarını yaparak internet tarayıcısı ile başvuru yapılabilmektedir.

Bütün bu işlemler gerçekleşirken mali mühür veya e-imza bilgisayarda takılı olması gerekmektedir. EDM bilişim olarak bize başvuran müşterilerimize cüzi ücretler karşılığında bütün bu süreci tamamlamaktayız. E-Defter, E-Fatura gibi başvuruları tarafımızca gerçekleştirilerek mükellefi veya muhasebeciye oldukça kolaylık sağlamaktayız.

E-Defter Başvuru Şartları Nelerdir?

Bilanço usulüne göre defter tutan gerçek ve tüzel kişilikler 397  Sayılı Vergi Usul kanununa göre elektronik fatura uygulamalarından faydalanabilir. Bu durumda tüzel kişiliklerde mali mühür, gerçek kişiliklerde elektronik imza bulunması gerekir. Bu belgeleri tamamlayan kişiler EDGT ile GT kapsamına göre; elektronik defteri kaydetmek, oluşturmak, ibraz ve muhafaza etmek isteyen herkes E-Defter uygulamasına geçme hakkı vardır.

E-Defter Zorunluluğunun Geçmişi

2018 yılında cirosu 10 bin TL olan bir şirketler zorunlu olarak E-Defter uygulamasını kullanması zorunlu olarak kabul edilmiştir. Buna göre, madeni yağ lisansına sahip olan şirketler, alkollü içecek imalatı yapan firmalar, gazlı içecek imalatı yapan firmalar ile tütün ürünleri imalatını yapan firmalar E-Defter ve e-fatura zorunluluğu vardır. E-Defter uygulaması 01.01.2020 yılında zorunlu hale gelmiştir.

ÖTV Kanunu kapsamına göre EPDK üzerinden lisans alımı ya da mezkur kanunu kapsamında yer alan inşa etme, imal ve ithal etme durumlarında 2019-2020 yılından itibaren E-Defter ve e-faturaya geçmesi zorunlu kılınmıştır. Türk Ticaret Kanunu kapsamına göre şirketlerin 19.10.2019 yılından itibaren 1.01.2020 yılına kadar zorunlu E-Defter uygulamasına geçmesi gerekir. Bu kanun TTK kapsamının 397. maddesinde yer almaktadır.

Bir Cevap Yaz

HaberHD Hakkında

Bir Cevap Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlendi *